Thursday, 13 December 2012

Perihal: Tindakan Menolong Murid yang Jatuh


Sekolah kamu telah mengadakan aktiviti merentas desa peringkat sekolah. Semasa mengikuti aktiviti tersebut, seorang murid tahun lima telah terjatuh di hadapan kamu.
Ceritakan tindakan-tindakan yang kamu lakukan.

                Pada hari jumaat yang lepas, sekolah kami telah mengadakan aktiviti merentas desa peringkat sekolah. Semua murid tahun lima dan tahun enam telah menyertai aktiviti ini.
                Tiba-tiba, peserta dari tahun lima iaitu George telah terjatuh di hadapan saya. Saya segera berhenti untuk menolongnya. Rupa-rupanya George terjatuh selepas tersepak batu besar di tengah jalan.
                Kaki George telah terseliuh. Bahagian lututnya juga terluka dan darah sedang mengalir keluar dari lukanya. George tidak dapat berdiri dan mengerang kesakitan di atas jalan raya.
                Saya memapah George ke tepi jalan demi keselamatannya. Saya mengeluar tisu yang dibawa untuk mengelap darah lukanya.  Selepas itu, saya membalut lukanya dengan sapu tangan saya untuk menghentikan pendarahan.
                Seterusnya, saya menyuruh George berehat seketika sementara saya meminta bantuan daripada guru. Selepas mendengar kisah saya, Cikgu Ali memandu keretanya ke tempat kejadian untuk menghantar George ke hospital. Saya mengikut bersama untuk meneman George.
                Sesampai di hospital, George dimasukkan ke bilik kecemasan untuk dirawat. Ibu bapanya sudah menunggu di hospital. Mereka mengucapkan terima  kasih dan memuji atas keberanian saya.
                Akhirnya, saya tidak memenangi sebarang pingat dalam aktiviti merentas desa kali ini. Namun begitu, saya tetap berasa gembira kerana saya telah membuat satu perkara yang baik.

19 comments:

  1. you post these essays based on the Kelantan percubaan upsr papers right??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes of course... what is your problem

      Delete
    2. errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

      Delete
  2. What la u all.... play clash of clans better than doing this......

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes im play.what you clan i want join ok.what you lvl.what you th.iplz replays ok

      Delete
    2. Yeah i can complete my homework

      Delete
  3. penulisan very bad

    ReplyDelete
  4. bagussssssss cikgu
    i am from johor kota tinggi.
    can u shut up and do your homework you stupid ANONYMOUS

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Sorry to say tapi jumaat huruf besarlah(Jumaat).

    ReplyDelete